APPLICATION OF THE HANIFIDA METHOD IN IMPROVING STUDENTS' UNDERSTANDING AND MEMORY ON THE MATERIAL OF THE PROGRESS AND DECLINE OF THE USTMANI DAULAH IN GRADE XI OF STATE MADRASAH ALIYAH 1 PROBOLINGGO

Authors

  • M. Zaid Husaen Gymnastiar Universitas Islam Zainul Hasan Genggong
  • Arifia Retna Yunita Universitas Islam Zainul Hasan Genggong

Keywords:

Hanifida method, Student understanding, Memory, Daulah usmani, Class XI MA Negeri 1 Probolinggo

Abstract

This article examines the application of the Hanifida method to improve the understanding and memory of eleventh-grade students at State Islamic Senior High School 1 Probolinggo on the topic of the progress and decline of the Ottoman Empire. The Hanifida method, which combines interactive and visual approaches, is believed to facilitate students in capturing and remembering historical material more optimally. This study uses a qualitative approach with observation and interviews as data collection techniques. The analysis focuses on students' experiences and responses during the learning process using the Hanifida method compared to conventional methods. The teaching and learning process shows that the application of the Hanifida method contributes positively to increasing students' absorption and ability to remember the material taught. The conclusion of this study confirms that the Hanifida method is worthy of being used as an alternative learning strategy to deepen understanding and improve students' memory in history lessons at the Madrasah Aliyah level.

References

Alit, D. M. (2020). Inquiry Discovery Learning dan Sejarah Lokal: Pembelajaran Sejarah Menghadapi Tantangan Abad 21. Jurnal Ilmu Sosial, 8(1), 57-79.

Arina, L. (2025). Efektifitas Metode Hanifida Terhadap Daya Ingat Peserta Didik dalam Menghafal Asmaul Husna di Kelompok B di RA Raudhotussibyan Hadirul Ulum Tasikrejo (Doctoral dissertation, UIN KH Abdurrahman Wahid Pekalongan).

Arum, R. N. (2023). Penerapan Metode Hanifida dalam Menghafal Asmaul Husna di Madrasah Diniyah An-Najah Kesugihan Cilacap. Skripsi. Universitas Islam Negeri Profesor Kiai Haji Saifuddin Zuhri Purwokerto.

Asmaul, F. (2023). Implementasi metode hanifida dalam menghafal Asmaul Husna beserta artinya pada siswa kelas 6 di madrasah ibtidaiyah Khusnul qulub lebaksari, baureno, Bojonegoro (Doctoral dissertation, Universitas Nahdlatul Ulama Sunan Giri).

Betin, N. A. (2022). Pembelajaran Asmaul Husna Melalui Metode Hanifida Gerak Tangan Dalam Mengembangkan Kemampuan Kognitif Anak Di Ra An Najah Gandrungmangu (Doctoral dissertation, Iain Purwokerto/Uin Prof. Kh Saifuddin Zuhri Purwokerto).

Hutauruk, A. F., Subakti, H., Simarmata, J., Soputra, D., Lestari, H., Al Haddar, G., ... & Cahyaningrum, V. D. (2022). Media Pembelajaran dan TIK.

Istikomah, A. Kepemimpinan kepala sekolah dalam meningkatkan budaya religius di SMA Walisongo Semarang.

Jannah, M. (2021). Strategi Guru dalam Pembelajaran SKI Pada Siswa MAN 3 Banda Aceh (Doctoral dissertation, Universitas Islam Negeri Ar-Raniry).

Kusnul, F. (2022). Implementasi Metode Hanifida Dalam Meningkatkan Hafalan Al-Qur’an Santri Pondok Pesantren Supercamp La Raiba Hanifida Jombang (Doctoral dissertation, IAIN Ponorogo).

Lestari, A. N. J. (2018). Sistem Pendidikan Pondok Pesantren Sulaimaniyah Puncak Bogor Dalam Pembelajaran Tahfidzhul Qur'an Dengan Metode Turki Utsmani.

Ma’rifah, S. (2024). Penerapan Model Talking Stick Untuk Meningkatkan Keaktifan Siswa Kelas IV Pada Pembelajaran Sejarah Kebudayaan Islam Di MIN 9 Banda Aceh (Doctoral dissertation, UIN Ar-Raniry Fakultas Tarbiyah dan Keguruan).

Novalika, R., Muarif, D. I., Putri, M. E., Scorpio, A. E., & Gilang, M. I. (2025). ANALISIS DAN EVALUASI PROSES BELAJAR MENGAJAR BERBASIS TEMATIK DI PONDOK PESANTREN HIDAYATUL QOMARYAH KOTA BENGKULU. Jurnal Dinamika Pendidikan Nusantara, 6(1).

Rahmawati, S., & Nurachadija, K. (2023). Inovasi pendidikan dalam meningkatkan strategi mutu pendidikan. BERSATU: Jurnal Pendidikan Bhinneka Tunggal Ika, 1(5), 01-12.

Raihan, M. D. MENANAMKAN BERPIKIR KRITIS UNTUK KEHIDUPAN BERBANGSA MELALUI STORY TELLING DENGAN ALAT BERPIKIR DALAM PENDIDIKAN KEWARGANEGARAAN DI SEKOLAH DASAR. Berpikir Kritis dan Berpikir Kreatif Siswa Sekolah Dasar, 100.

Ritonga, S. (2023). Strategi Dalam Mengatasi Tantangan Pembelajaran Bahasa Arab Bagi Guru Di Era Teknologi Modern. Jurnal Hikmah: Jurnal Pendidikan Islam, E-ISSN, 2450, 5611.

Rizki, A. C., & Mustofa, T. A. (2025). Implementasi Tahfidz dengan Metode Muri-Q di Madrasah Qur’aniyah Fastabiqul Khoirot Kendal. Ideguru: Jurnal Karya Ilmiah Guru, 10(1), 783-789.

Rodlotul Jannah, R. J. (2024). PEMBELAJARAN PENDIDIKAN AGAMA ISLAMMELALUI METODE HANIFIDA UNTUK MENGEMBANGKAN KEMAMPUAN AFEKTIF PADA SISWA KELASIV DI SDN REJOSARI 02 KECAMATAN BANCAK KABUPATEN SEMARANGTAHUN AJARAN2023/2024 (Doctoral dissertation, UPT. Perpustakaan Undaris).

Romdhoni, M. F. (2024). Strategis Manajemen Kepemimpinan Kepala Sekolah dalam Implementasi Kurikulum Merdeka di Sekolah Penggerak. Nusantara: Jurnal Pendidikan Indonesia, 4(4), 1053-1067.

Sholeh, M. I., Tasya, D. A., Syafi’i, A., Rosyidi, H., Arifin, Z., & binti Ab Rahman, S. F. (2024). Penerapan pembelajaran berbasis proyek (PjBL) dalam meningkatkan kemampuan berpikir kritis siswa. Jurnal Tinta, 6(2), 158-176.

Sulaiman, S., Yendri, O., Suhirman, L., Rachmandhani, S., Baka, C., Djayadin, C., ... & Napitupulu, B. (2024). Metode & Model Pembelajaran Abad 21: Teori, Implementasi dan Perkembangannya. PT. Green Pustaka Indonesia.

Ulya, H. (2020). Implementasi Metode Hanifida Dalam Menghafal Al-Qur’an Di Pondok Pesantren La Raiba Hanifida Jombang. Skripsi Sarjana. Fakultas Tarbiyah Dan Keguruan Universitas Islam Negeri Sunan Ampel Surabaya.

Ulya, H. (2020). Implementasi Metode Hanifida Dalam Menghafal Al-Qur’an Di Pondok Pesantren La Raiba Hanifida Jombang. Skripsi Sarjana. Fakultas Tarbiyah Dan Keguruan Universitas Islam Negeri Sunan Ampel Surabaya.

Waruwu, M. (2024). Pendekatan penelitian kualitatif: Konsep, prosedur, kelebihan dan peran di bidang pendidikan. Afeksi: Jurnal Penelitian Dan Evaluasi Pendidikan, 5(2), 198-211.

Downloads

Published

2025-11-10