THE SIGNIFICANCE OF MARKETING ON UMKM TURNOVER IN SAMBIRAMPAK LOR VILLAGE

Authors

  • Nikmatul maulana University of Islam zainul hasan genggong, Probolinggo, Indonesia.
  • uswatun hasanah University of Islam zainul hasan genggong, Probolinggo, Indonesia.
  • rosida rosida University of Islam zainul hasan genggong, Probolinggo, Indonesia.
  • nadya hidayatil M University of Islam zainul hasan genggong, Probolinggo, Indonesia.
  • silviatus s University of Islam zainul hasan genggong, Probolinggo, Indonesia.

Keywords:

Marketing strategy, MSMEs, Cafe Kembang Ayu, Sambirampak Lor Village

Abstract

Micro, Small and Medium Enterprises (MSMEs) play an important role in improving the economy of village communities, one of which is Sambirampak Lor Village. As digitalization develops, Kembang Ayu Cafe takes advantage of developments in digitalization through social media to attract consumer interest from various regions. Apart from that, the Banana Chips Production House and Pattulo Chips Production House only use marketing strategies by collaborating with local shops. This research aims to interpret marketing strategies for the development of MSMEs in Sambirampak Lor Village. This research uses a qualitative approach with a case study method through structured interviews, observation and documentation. The research results show marketing strategies to attract consumer interest. The research concluded that marketing digitalization is a strategic step in increasing competitiveness.

 

References

Ahmad, S. B., & Rohman, A. (2023). Analisis Strategi Pemasaran dalam Meningkatkan Omset Penjualan Produk Tanaman Hias Ditinjau dari Perpektif Ekonomi Islam. Ekonomi, Keuangan, Investasi Dan Syariah (EKUITAS), 4(3). https://doi.org/10.47065/ekuitas.v4i3.2684

Al Farisi, S., Iqbal Fasa, M., & Suharto. (2022). PERAN UMKM (USAHA MIKRO KECIL MENENGAH) DALAM MENINGKATKAN KESEJAHTERAAN MASYARAKAT. Jurnal Dinamika Ekonomi Syariah, 9(1). https://doi.org/10.53429/jdes.v9ino.1.307

Amalia, A. N., Djamereng, A., & Musi, S. (2020). Strategi Komunikasi Pemasaran Event Organizer Pt. Tiga Production Dalam Mendapatkan Kepercayaan Pelanggan. Washiyah, 1(3).

Donoriyanto, D. S., Indiyanto, R., Juliardi A. R., N. R., & Syamsiah, Y. A. (2023). Optimalisasi Penggunaan Media Sosial sebagai Sarana Promosi Online Store pada Pelaku UMKM di Kota X. Jurnal Abdimas Peradaban, 4(1). https://doi.org/10.54783/ap.v4i1.22

Hamdi, M. M. (2021). Strategi Pemasaran Jasa Pendidikan Pada Pondok Pesantren. JIEM: Jurnal of Islamic Education and Manajemen, 2(1).

Jurnal, J. A. B., Bisnis, A., Naulanda-, N., & Maskan, M. (2020). Pengaruh Citra Merek Dan Harga Terhadap Kepuasan Pelanggan Kfc (Studi Pada Mahasiswa D-Iv Program Studi Manajemen Pemasaran). Jurnal Aplikasi Bisnis, 6.

Mashuri, M. (2019). Analisis Strategi Pemasaran UMKM Di Era 4.0. IQTISHADUNA: Jurnal Ilmiah Ekonomi Kita, 8(2). https://doi.org/10.46367/iqtishaduna.v8i2.175

Mohamad, R., & Niode, I. Y. (2020). Analisis Strategi Daya Saing (Competitive Advantage) Kopia Karanji Gorontalo. Oikos Nomos: Jurnal Kajian Ekonomi Dan Bisnis, 13(1). https://doi.org/10.37479/jkeb.v13i1.7062

Nofina, G., & Susanti, F. (2019). Pengaruh Bauran Pemasaran Terhadap Keputusan Pembelian Ulang Sepeda Motor Honda Di PT. Menara Agung Veteran. Jurnal ESFO, 2(1).

Redi, A., Marfungah, L., Fansuri, R. F., Prawira, M., & Lafentia, A. (2022). PERIZINAN USAHA MIKRO, KECIL, DAN MENENGAH (UMKM): BENTUK PEMBERDAYAAN, PERLINDUNGAN HUKUM DAN MEWUJUDKAN NEGARA KESEJAHTERAAN. Jurnal Muara Ilmu Sosial, Humaniora, Dan Seni, 6(1). https://doi.org/10.24912/jmishumsen.v6i1.13553.2022

Rofi’i, N. A., Fatihudin, D., & Mochklas, M. (2019). Pengaruh Strategi Bauran Pemasaran Terhadap Peningkatan Penjualan Pada Produk Dr. Kebab Bara Satriya Sidoarjo. BALANCE: Economic, Business, Management and Accounting Journal, 16(1). https://doi.org/10.30651/blc.v16i1.3141

Romadhoni, B. R., Akhmad, A., Khalid, I., & Muhsin, A. (2022). PEMBERDAYAAN UMKM DALAM RANGKA PENINGKATAN KESEJAHTERAAN MASYARAKAT DI KABUPATEN GOWA. Jurnal Ilmiah Manajemen, Ekonomi, & Akuntansi (MEA), 6(3). https://doi.org/10.31955/mea.v6i3.2457

Sono, M. G., Erwin, E., & Muhtadi, M. A. (2023). Strategi Pemasaran Digital dalam Mendorong Keberhasilan Wirausaha di Era Digital. Jurnal Ekonomi Dan Kewirausahaan West Science, 1(04). https://doi.org/10.58812/jekws.v1i04.712

Downloads

Published

2025-05-13