EARLY PREVENTION OF RADICALISM EMBRYOS THROUGH PLANTING WITH ASWAJA VALUES FOR TPQ AR-ROHMAH STUDENTS IN KRAJAN-GUNGGUNGAN LOR HAMLET, PAKUNIRAN DISTRICT, PROBOLINGGO REGENCY

Authors

  • Ainol Ainol Universitas Islam Zainul Hasan Genggon
  • Hanuna Fauziatun Nisa Universitas Islam Zainul Hasan Genggong
  • Ika Feronika Universitas Islam Zainul Hasan Genggong
  • Izzatul Laili Universitas Islam Zainul Hasan Genggong
  • Khumairotul Adibah Universitas Islam Zainul Hasan Genggong
  • Sinta Nuraini Universitas Islam Zainul Hasan Genggong
  • Siti Qomariyah Universitas Islam Zainul Hasan Genggong

Keywords:

Prevention of Radicalism, Aswaja Values, TPQ Ar-Rohmah, ABCD Method, Religious Moderation, Gunggungan Lor Village

Abstract

This chapter aims to analyze or evaluate the implementation of the cultivation of Ahlus Sunnah wal Jamaah (Aswaja) values for TPQ Ar-Rohmah students in Krajan-Gunggungan Lor Hamlet, Pakuniran District, Probolinggo Regency, using the Asset-Based Community Development (ABCD) method. Early prevention of radicalism among Islamic students is very important to build a moderate and tolerant attitude. Through this approach, students are taught moderate Islamic values to prevent radicalization. The aim of this research is to evaluate the impact of instilling Aswaja values in reducing the potential for radicalization and increasing attitudes of tolerance. The research results show that this program has succeeded in increasing students' understanding of a friendly and moderate Islam, as well as strengthening harmony between religious communities in society. The sustainability of this program requires ongoing assistance to ensure a wider positive impact.

References

Handayani, A. R., & Sholehah, N. A. (2022). Sosialisasi Pencegahan dan Kewaspadaan Dini terhadap Radikalisme pada Kaum Muda Desa Tangkampulit. Jurnal Abdidas, 3(3), 405–411.

Husnunnadia, R., & Slam, Z. (2024). Pencegahan bullying di sekolah: Mengimplementasikan pendidikan dan kewarganegaraan untuk penguatan hak dan kewajiban anak. JPK (Jurnal Pancasila Dan Kewarganegaraan), 9(1), 28–42.

Maritsa, A., Salsabila, U. H., Wafiq, M., Anindya, P. R., & Ma’shum, M. A. (2021). Pengaruh teknologi dalam dunia pendidikan. Al-Mutharahah: Jurnal Penelitian Dan Kajian Sosial Keagamaan, 18(2), 91–100.

Muhtarom, A., Fuad, S., & Latif, T. (2020). Moderasi beragama: konsep, nilai, dan strategi pengembangannya di pesantren. Yayasan Talibuana Nusantara.

Mulyani, H., & Maryono, M. (2019). Implementasi Metode Qiroati Dalam Pembelajaran Al-Qur’an. Paramurobi: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 2(2), 25–34.

Mungkasa, O. (2022). Optimalisasi Peran dan Fungsi Forum Penataan Ruang sebagai Wadah Kolaborasi Pemangku Kepentingan. Researchgate. Net.

Mustoip, S., Nurmaliki, S. A., Ambiya, N., Indriani, M., Rizqi, A. F., Adawiyah, W. R., Putriyani, P., Sauri, S., Herman, R., & Rahmi, F. (2024). Program Gerakan Meningkatkan Literasi Dan Pengetahuan (GEMILANG) Sebagai Upaya Peningkatan Minat Baca Siswa SD Di Desa Gombang Kabupaten Cirebon. Inisiatif: Jurnal Dedikasi Pengabdian Masyarakat, 3(1), 25–32.

Suriansyah, A. (2015). Strategi kepemimpinan kepala sekolah, guru, orang tua, dan masyarakat dalam membentuk karakter siswa. Jurnal Cakrawala Pendidikan, 34(2).

Widyaswari, M., Hardika, H., & Dayati, U. (2021). Strategi Pendampingan Sebagai Upaya Pemenuhan Hak Anak Korban Kekerasan di Kota Pasuruan. Jurnal Pendidikan Nonformal, 16(1), 34–46.

Wulandari, E., Hidayah, M. F., Arafat, P., Djamaluddin, M., & Muliadi, M. (2024). KARAKTERISTIK STRUKTUR RUANG PERMUKIMAN TRADISIONAL DATARAN TINGGI GAYO STUDI KASUS: KAMPUNG LINGE, KECAMATAN LINGE, KABUPATEN ACEH TENGAH. Arsitekno, 11(2), 108–120.

Downloads

Published

2025-04-30