THE IMPORTANCE OF IMPLEMENTING RELIGIOUS MODERATION IN FORMING CHARACTER EDUCATION AT SDN CONDONG IV

Authors

  • Ainaiyah Shabrina Suciati Universitas Islam Zainul Hasan Genggong
  • Milatus Sa’adah Zainul Hasan Genggong Islamic university
  • Silfiatun Mukarromah

Keywords:

Character education, religious moderation, millennial generation

Abstract

Character education based on religious moderation must start from the Golden Age. Because early childhood is the right time to provide the basics of a moderate personality. This research discusses the role of character education in religious moderation in the school environment. This research aims to provide insight into teaching religious moderation can start from a young age. This research is qualitative research involving students and teachers at SDN Condong IV. Data obtained through observation for one month was then analyzed using qualitative descriptive analysis techniques. Based on the results of this research, character education plays an important role in parenting, helping children make wise decisions and practicing them in everyday life. It can be concluded that religious moderation is an important part of developing the character of SDN Condong IV students. These results provide a deeper understanding of the importance of implementing religious moderation in shaping character education in the millennial generation.

References

Adlini, M. N., Dinda, A. H., & Chotimah, Y. (2022). Metode penelitian kualitatif studi pustaka. Jurnal Pendidikan, 6(1), 974-980.

Al Farabi, M. (2023). Penguatan moderasi beragama dalam membentuk karakter siswa di Madrasah Aliyah Raushan Fikri Islamic School Langkat-Sumatera Utara. Ansiru Pai: Pengembangan Profesi Guru Pendidikan Agama Islam, 7(1), 104-111.

Amelia, W., Marini, A., & Nafiah, M. (2022). Pengelolaan pendidikan karakter melalui pembelajaran matematika di sekolah dasar. Jurnal Cakrawala Pendas, 8(2), 520-531.

Anggraini, Y. (2022). Program pendidikan karakter dalam mengatasi krisis moral di sekolah. Jurnal Basicedu, 6(5), 9205-9212.

Arifand, A., Fathikasari, S. E., Kurniasih, M., Rahmadani, N. F., Putri, A., Setiawan, A. A., ... & Rachmadian, A. E. (2023). Membangun harmoni dan toleransi melalui moderasi beragama. Ta'rim: Jurnal Pendidikan dan Anak Usia Dini, 4(2), 164-177.

Dewi, A., Hamid, S. I., Annisa, F., Oktafianti, M., & Genika, P. R. D. (2021). Menumbuhkan karakter siswa melalui pemanfaatan literasi digital. Jurnal Basicedu, 5(6), 5249-5257.

Fikri, M. H., Umar, A. S., Yasin, M. I., & Sudrajad, W. (2023). The effectiveness of PPP (Presentation, Practice, Production) method in teaching English vocabulary. EDUCATUM: Scientific Journal of Education, 1(3), 110-118.

Galuh, D., Maharani, D., Meynawati, L., Anggraeni, D., & Furnamasari, Y. F. A. (2021). Urgensi nilai dan moral dalam upaya meningkatkan pendidikan karakter melalui pembelajaran PKN di sekolah dasar. Jurnal Basicedu, 5(6), 5169-5178.

Handayani, F., & Hasanah, A. (2020). Model pengelolaan pendidikan karakter di sekolah pada masa pandemi. Fastabiq: Jurnal Studi Islam, 1(2), 145-156.

Irmalia, S. (2020). Peran orang tua dalam pembentukan karakter anak usia dini. Jurnal El-Hamra: Kependidikan dan Kemasyarakatan, 5(1), 31-37.

Jannah, S. M. (2021). Nilai-nilai moderasi beragama dalam buku ajar mata pelajaran pendidikan agama Islam dan budi pekerti SMK kelas XI kurikulum 2013. (Disertasi doktoral, IAIN Ponorogo).

Kamaruddin, Hapsari, S., Yunarti, S., Sarumaha, Y. A., Lestari, N. C., & Aji, S. P. I. (2022). Pengantar dan konsep ilmu pendidikan. Batam: CV Rey Media Grafika.

Lessy, Z., Widiawati, A., Himawan, D. A. U., Alfiyaturrahmah, F., & Salsabila, K. (2022). Implementasi moderasi beragama di lingkungan sekolah dasar. Paedagogie: Jurnal Pendidikan dan Studi Islam, 3(2), 137-148.

Lubis, S. K. (2023). Implementasi pendidikan kewarganegaraan dalam meningkatkan sikap moderasi beragama siswa di SD IT Al Munadi Medan Marelan. Didaktika: Jurnal Kependidikan, 12(3), 373-390.

Magdalena, Prabandani, R. O., Rini, E. S., Fitriani, M. A., & Putri, A. A. I. (2020). Analisis pengembangan bahan ajar. Nusantara, 5(6), 180-187.

Mubarok, A. R., & Sunarto, S. A. (2024). Moderasi beragama di era digital: Tantangan dan peluang. Journal of Islamic Communication Studies, 2(1), 1-11.

Mustafa, M. (2023). Sosialisasi pentingnya internalisasi nilai-nilai moderasi beragama melalui semua mata pelajaran dalam upaya membangun karakter sosial siswa SMP Negeri 1 Talun. Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 14(1), 128-135.

Nurul, Rosyida, & Anwar, Muhayati, S. (2021). Upaya membangun sikap moderasi beragama melalui pendidikan agama Islam pada mahasiswa perguruan tinggi. Jurnal Pendidikan Islam, 12(1).

Omar, S. M. I. (2023). Strategi penguatan pendidikan multikultural dalam membangun pemahaman siswa tentang moderasi beragama (studi di SMPN 14). (Disertasi doktoral, UIN Mataram).

Pahleviannur. (2022). Analisis data penelitian kualitatif. Jurnal Ilmiah, 31-37.

Putri, M. A. A. N. (2023). Studi pustaka terkait pentingnya implementasi moderasi beragama sebagai bentuk pendidikan berkarakter. Satya Dharma: Jurnal Ilmu Hukum, 6(1), 80-92.

Rahmadani, E., & Al Hamdany, M. Z. (2023). Implementasi nilai-nilai penguatan pendidikan karakter (PPK) di sekolah dasar. Attadrib: Jurnal Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah, 6(1), 10-20.

Risfaisal, R. (2022). Implementasi nilai agama dan budaya dalam upaya memperkuat moderasi beragama di sekolah adat Ammatoa Kajang. Potret Pemikiran, 26(2), 213-223.

Sumarno, M., Alrianingrum, S. S., & Wisnu, M. (2020). Pendidikan nilai dan karakter.

Sunarsih, O., & Edwar, A. (2023). Aktualisasi moderasi beragama di lingkungan sekolah menengah pertama. Maslahah: Journal of Islamic Studies, 2(2), 1-12.

Syakur, A., Sudrajad, W., & Masruroh, M. (2023). Politeness strategies used by major characters in Jane Austen’s novel, Pride and Prejudice. Language Literacy: Journal of Linguistics, Literature, and Language Teaching, 7(2), 550-564.

Syakur, A., Sudrajad, W., Winurati, S., & Tilwani, S. A. (2023). The motivation of students and their exposure to learning loss after the pandemic. Studies in Learning and Teaching, 4(3), 622-633.

Tambunan, A. R. S., Lubis, F. K., Sari, W. S., Andayani, W., & Fikri, M. H. (2023). Representation of irony in WhatsApp group chat. Lire Journal (Journal of Linguistics and Literature), 7(1), 43-55.

Wardati, Margolang, D., & Sitorus, S. L. (2023). Pembelajaran agama Islam berbasis moderasi beragama: Analisis kebijakan, implementasi dan hambatan. Fitrah: Journal of Islamic Education, 4(1), 175-187.

Yanti, H. (2021). Implementasi pendidikan nilai-nilai karakter di sekolah. Al Kahfi: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 6(1), 55-78.

Yasin, I. (2021). Students' perception toward the use of Zoom for teaching speaking. Language-Edu, 10(6).

Yosita, Y., Purnama Sari, D., & Karolina, A. (2023). Analisis nilai-nilai moderasi beragama pada mata pelajaran pendidikan agama Islam dan upaya mewujudkannya di MIN 1 Lebong. (Disertasi doktoral, Institut Agama Islam Negeri).

Zulkhaini, I. A., & Putra, A. F. M. (2022). Moderasi beragama sebagai penguatan karakter pada peserta didik melalui pendidikan agama Islam. In ICIE: International Conference on Islamic Education, 2(1), 139-156.

Downloads

Published

2024-04-02